Ontdek wie de mensen achter jouw eten zijn Ontdek Trace

Trabocca: onderweg naar armoede-vrije koffie 13/05/2020

Op de weg naar armoede-vrije koffie ontdekte Trabocca het belang van transparantie en traceerbaarheid. Ze schakelden Trace in om dit te bereiken en antwoord te geven op de vraag of hun boeren een leefbaar inkomen verdienen. Die vraag heeft ertoe geleid dat de koffie uit de Guji-regio in Ethiopië nu 100 procent traceerbaar is. De reis bekijk je hier zelf.

Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze

Trabocca, Nederlandse importeur van specialty coffee, streeft naar transparante toeleveringsketens. Meer dan dat: Trabocca wil er zeker van zijn dat de boeren aan het begin van die ketens profiteren van de prijs die hier in Nederland uiteindelijk voor de koffie wordt betaald.

Ken je boer

Het gebruik van Trace sluit nauw aan bij de mensgerichte benadering van Trabocca. Dankzij Trace kunnen Trabocca en haar klanten zien wie de koffie heeft verbouwd en of diegene daar een behoorlijke prijs voor kreeg. In totaal deden 278 boeren mee aan dit project.

Eerlijke prijs

Trabocca is van mening dat een leefbaar inkomen een mensenrecht is. Met Trace wil de importeur nieuwe data boven tafel halen om erachter te komen of hun boeren inderdaad voldoende verdienen. “In de specialty coffee-sector denken we graag dat ‘onze’ koffieboeren meer verdienen, omdat we meer betalen voor een betere kwaliteit koffie. Maar hoe weten we eigenlijk zeker dat dat zo is? En hoeveel meer is precies genoeg?”, aldus Sander Reuderink, commercieel directeur van Trabocca.

Door alle transacties binnen de keten van de Ethiopische koffie te traceren, kon Trabocca concluderen: de boeren verdienen 63 procent meer dan boeren elders doen. Of dat genoeg is om tot een leefbaar inkomen te komen? Daar wordt op dit moment nog onderzoek naar gedaan.

Claimverificatie

Trabocca doet als merk bepaalde beloften. Hun koffie is bijvoorbeeld organisch en ze betalen meer dan reguliere koffiemerken. De importeur gebruikt Trace om bewijs voor deze claims te leveren en dat ook voor iedereen inzichtelijk te maken. Reuderink: “We willen onweerlegbaar bewijs kunnen leveren voor het feit dat we onze boeren betalen wat we zeggen. We gebruiken blockchain om de hele reis tussen boer en consument transparant te maken.”

Toegevoegde waarde

Trabocca onderzoekt binnen dit project ook of transparante productinformatie leidt tot toegevoegde waarde, die terug kan worden geleid naar de koffieboeren. Want is het transparante verhaal geld waard voor bijvoorbeeld de marketingafdeling? Voor de branders? De consument? Als dat zo is, ligt daar een mooie kans om het inkomen van de boer te verhogen.