Gaan Albert Heijn en partners met de billen bloot? 20/09/2018

We werden vanmorgen wakker met het goede nieuws dat Albert Heijn het huismerk-sinaasappelsap op de blockchain aan het zetten is. “Dat begint al bij de sinaasappelplantages in Brazilië van LDC Juice. Zo zijn we altijd op de hoogte van de arbeidsomstandigheden en de certificaten”, schrijft Albert Heijn op haar website. Als Fairfood spitsen we natuurlijk de oren als we horen dat het over arbeidsomstandigheden gaat.

Bij stap 1 van het productieproces – van sinaasappels tot sap – worden verschillende certificaten, controles en data geverifieerd en toegevoegd aan de blockchain, zien we in deze infographic. Naast de oogstperiode, locatie en naam van de plantage en het Rainforest Alliance-certificaat, wordt er in die stap informatie aan de blockchain toegevoegd over ‘verantwoorde en ethische werkomstandigheden’.

Hoe?

Eerste reactie: goed nieuws! Na verschillende blockchainprojecten van onze hand, juichen we het natuurlijk enorm toe dat dit breder wordt opgepikt. Tweede reactie: hoe? Hoe gaat Albert Heijn dit doen? Hoe zien ‘verantwoorde en ethische werkomstandigheden’ er gelogd op de blockchain uit? En vooral: als die omstandigheden dan een keer niet goed zijn, hoe ziet dat er dan uit op de blockchain? En, wat wij als Fairfood essentieel vinden: doen de plukkers ook mee?

Albert Heijn werkt voor dit project samen met LDC Juice – de sinaasappels op de blockchain komen van hun plantages. Dat maakt het des te interessanter. LDC heeft samen met Cutrale en Citrosuco de hele sinaasappelsapmarkt in handen. De drie multinationals werden sinds 2007 honderden keren op de vingers getikt wegens arbeidsrechtenschendingen, schrijft SOMO na uitvoerig onderzoek.

“The three companies are regularly accused of unfair trading practices by their suppliers (fruit growers). The companies unilaterally set prices and delivery times, and attempt to reduce purchase prices by unjustly questioning the quality of the products. In 2012, LDC exploited more than 300 suppliers this way. The affected fruit growers filed a lawsuit, which they ultimately won.”

Ook in de jaren 2015-2017 werden LDC, Cutrale en Citrocusco nog meerdere keren beboet voor overwerk, onderbetaling en veiligheidsissues.

Inclusief

Heeft LDC geleerd van haar fouten? Gaat het bedrijf nu echt met de billen bloot? Welke verbeteringen zijn er doorgevoerd? En als Ralph van Oss, Lead Sourcing Manager Non-Alcoholic Drinks bij Albert Heijn, ons vertelt dat de klant binnenkort een persoonlijk bericht kan sturen aan de plukkers op de sinaasappelplantage, betekent dit dat die plukkers zelf ook toegang krijgen tot de blockchain? En niet om een like terug te geven aan de Nederlandse sapjesdrinker, maar om te bevestigen dat ze inderdaad het afgesproken aantal uren hebben gewerkt, en daarvoor het juiste bedrag betaald hebben gekregen. Want informatie op de blockchain zetten heeft pas meerwaarde als alle betrokken partijen kunnen bevestigen dat er niemand uitgeperst is.

Veel vragen, nog geen antwoorden. Daar gaan we dus even achteraan voor je. We komen er nog op terug!

Sander de Jong, managing director