Goed idee: een wedstrijd tussen chocola en koffie 28/04/2018

Groot nieuws uit de paarse Alpenweide van Milka chocolade. De favoriet van de Nederlandse chocola-eters stapt over op duurzaam geteelde cacao. Dat is pas écht teder vanbinnen.

Milka krijgt het logo Cacao Life, een verduurzamingsprogramma van moederbedrijf Mondelez. Cacao Life belooft ontbossing aan te pakken, boeren te steunen in de strijd tegen klimaatverandering en ze te trainen om hun financiële zaken op orde te hebben.

Zweven cacaoboeren in Ghana, Ivoorkust, Indonesië, Dominicaanse Republiek, India en Brazilië straks op een paarse…nee, roze wolk?

Niet als je de Cacaobarometer leest. Volgens dit rapport hebben al die duurzame en eerlijke beloftes van chocoladebedrijven van de afgelopen tien jaar onvoldoende opgeleverd. Kinderarbeid en ontbossing zijn nog steeds aan de orde van de dag. Een boerin in Ivoorkust verdient amper een derde van wat zij zou moeten verdienen om fatsoenlijk rond te komen.

Zelfs als die knoppen maximaal aan staan op het perfecte punt, dan nog verdient de boer geen leefbaar inkomen.

Boeren worden geholpen om hun oogst te verhogen, andere gewassen erbij te telen en optimale technieken te gebruiken. “Zelfs als die knoppen maximaal aan staan op het perfecte punt, dan nog verdient de boer geen leefbaar inkomen”, zei directeur Peter d’Angremondt van Max Havelaar tijdens de bijeenkomst ‘Eerlijk over Chocola’.

Hoe kunnen we dat oplossen? De auteurs van de Cacaobarometer adviseren bedrijven om hun beloftes om te zetten in concrete doelen. In managementjargon betekent dat dat het netto-inkomen van de boeren een KPI wordt, ‘een Key Performance Indicator’, een helder getal waaraan voortgang getoetst wordt. Dan moeten die bedrijven wel eerst transparant durven te zijn met hun data.

Hopelijk stimuleert een competitief element de multinationals om een grote stap extra te zetten.

Er zijn veel overeenkomsten tussen cacao en koffie. In het kort: miljoenen boeren die leven rond de armoedegrens, een paar multinationals die samen met overheden de spelregels bepalen, en miljarden liefhebbers van het product aan de andere kant. Ik verheug me nu al op de Koffiebarometer die binnenkort uitkomt. Wat wordt er eerder armoedevrij: koffie of chocola? Als bij ons thuis de kinderen treuzelen bij het aantrekken van hun kleren, maken we er een wedstrijd van. Hopelijk stimuleert een competitief element de multinationals om een grote stap extra te zetten. Ik koop nu alvast een kaartje voor die wedstrijd. Geen probleem als het een bloedstollende finale wordt. Ik eet de spanning gewoon weg met een groot stuk Rokbar.

Dat is een nieuwe chocoladereep die helemaal door vrouwen gemaakt wordt. Want laten we vooral niet vergeten dat er ook nog veel mooie initiatieven zijn, zowel in de chocola als in de koffie.

Lees elke twee weken een nieuwe blog van onze campagnemanager Lonneke.