Hoe goed scoort jouw supermarkt? 03/07/2019

Of je vandaag nou ontbeten hebt met koffie en een boterham pindakaas, of met een glas jus en sojayoghurt met rice pops; het eten smaakt wel zo lekker als je erop kunt vertrouwen dat het eerlijk en duurzaam geproduceerd is. Aangezien we in Nederland een heel groot deel van ons eten uit de supermarkt halen (goede uitvinding, zo’n supermarkt), is het dan wel zo handig als je weet dat jouw supermarkt daar z’n best voor doet. De jaarlijkse ranglijst van Oxfam volgt en beoordeelt het mensenrechtenbeleid van de vijf grootste supermarkten in Nederland. Zo kun je zien hoe jouw Albert Heijn, Jumbo, Plus, Aldi of Lidl scoort op transparantie, en op de aanpak van armoede en onrecht in hun toeleveringsketens. Hier kun je de stijgers en dalers van dit jaar bekijken.

Eerst maar het slechte nieuws: de supermarkten krijgen allemaal een onvoldoende. Ze pakken volgens Oxfam simpelweg niet snel genoeg door. Gelukkig is er ook goed nieuws. Eerlijk eten begint met een transparante keten, zeggen we bij Fairfood, zoals je misschien wel al weet. Om de issues achter het eten op ons bord aan te pakken, moeten supermarkten eerst weten waar de producten in hun schappen precies vandaan komen, achterhalen wat de problemen zijn en eerlijk vertellen wat ze daaraan doen, zodat klanten een bewuste keuze kunnen maken. Klinkt simpel, maar in de praktijk is die kennis over wat er precies speelt aan het begin van de productieketens lang niet altijd voorhanden.

Jumbo publiceerde een wereldkaart met de landen waar hun huismerkproducten vandaan komen en een lijst van risicoproducten.

Je mag dan ook gerust zeggen dat we blij zijn om te zien dat met name Jumbo en Albert flinke stappen hebben gezet sinds de ranglijst van vorig jaar om transparant te zijn over waar hun producten vandaan komen en wat ze elke dag doen om problemen aan te pakken. Jumbo publiceerde bijvoorbeeld alvast een wereldkaart met de landen waar hun huismerkproducten vandaan komen en een lijst van risicoproducten.

We hopen dat deze trend zich voortzet. Niet alleen omdat het kan, maar ook omdat het moet. Er komt steeds meer druk van bijvoorbeeld de Verenigde Naties, maar ook wetgeving die bedrijven verantwoordelijk stelt voor het aanpakken van misstanden in hun toeleveringsketens. En ja, wij zien daarbij natuurlijk ook veel kansen in combinatie met blockchaintechnologie. Je hebt het niet van ons, maar eind augustus ligt de eerste transparante nootmuskaat bij COOP in de winkel.

Even fast forward naar de Oxfam ranglijst van 2029: een 100% score op transparantie voor alle supermarkten. Gewoon, omdat het voor huismerken en A-merken het nieuwe normaal is om te laten zien waar jouw koffie, rice pops, sojayoghurt of pindakaas vandaan komen.

Lonneke van Genugten – programme manager responsible innovation