Sfeervolle millennialkoffie, ook voor de koffieboer? 23/03/2018

Op het Amsterdam Coffee Festival komen jaarlijks koffieliefhebbers, koffiemerken en barista´s samen om koffie te proeven, bij te praten en de nieuwste trends te showen. Ik zag water met bloemensmaak, zoete cannelloni en smulzoenen, emaillen mokken en koffiesokken met gekleurde percolators en koffiefilters ‘for the trendy barista’.

Het is duidelijk: de tijd van het routinematige bakkie koffie van je vaste merk ligt al lang achter ons. Onder kenners heette dit de ‘eerste golf’ van koffie, waarbij ‘gemak’ en ‘gewoonte’ de kenmerken waren. Vervolgens kwam de tweede golf, gekenmerkt door de opkomst van de grote koffieketens, waarvan Starbucks waarschijnlijk wereldwijd de bekendste is. Volgens nostalgische critici hebben koffiebars zelfs het bruine café uit het Nederlandse straatbeeld verdrongen. In China opent overigens nog elke dag ergens een Starbucks.

De derde golf zwelt aan sinds het begin van de 21e eeuw en bestaat uit de kleinere, gespecialiseerde merken, die vaak intensief samenwerken met een vaste groep boeren en elke boon roosteren met liefde, aandacht en precisie om de smaak te bereiken die ze in hun hoofd hebben. De vierde golf ontstond vanaf 2010 en gaat over technologie, over experimenteren met geavanceerde apparatuur om het koffieproces nog beter te begrijpen, plus over het perfectioneren van melkschuim op basis van plantaardige melk.

"Ze vertelde dat ze bijna in tranen was toen ze de koffieprijzen zag hier in Nederland."

De internationaal bekende koffietrendwatcher Jeffrey Young onthulde ons op het Coffee Festival hoe de aankomende vijfde koffiegolf eruit gaat zien: een samensmelting van alle vier voorgaande golven. ‘Hoge kwaliteit ambachtelijke, duurzame concepten om veeleisende millennials te bedienen’. Sfeervolle koffiezaken met hoogstaande service aangepast aan de individuele wensen van de klanten, maar wel als onderdeel van een winstgevende keten.

Naast mij in het publiek zat de eigenares van een koffieplantage in Indonesië. Ze vertelde dat ze bijna in tranen was toen ze de koffieprijzen zag hier in Nederland. ‘Waar is de koffieboer in dit verhaal? Gaat die ook meer verdienen aan die hoogstaande concepten?’

De boeren, dat bleek inderdaad de zwakste schakel in de vijfde golf. ‘Als de boeren er niet genoeg aan verdienen, hebben we straks geen goede koffie meer’, zei Jeffrey Young. ‘Boeren moeten betere technologie tot hun beschikking hebben, betere kennis, beter materiaal om hun koffie winstgevend te maken.’

Koffie komt dus in golven, hopelijk kunnen koffieboeren daar straks ook op meeliften.

Volg vanaf nu elke twee weken de blogs van onze campaign manager Lonneke op onze site.