#WAKEcUPCALL

Een campagne voor eerlijke koffie. Omdat het merendeel van de miljoenen kleinschalige koffieboeren in barre armoede leeft, onder de armoedegrens van 1,60 euro per dag. In landen als Ethiopië, Kenia, Uganda en Peru verdienen ze het allerminst. Een slechte deal voor de koffieboeren betekent in de praktijk vaak dat ze genoodzaakt zijn om geld te lenen onder niet al te gunstige voorwaarden. Ze kunnen geen pensioen opbouwen, medische zorg lopen ze mis omdat ze de ziektekosten niet kunnen betalen, of omdat de bus of ander vervoer naar de dokter buiten het dorp simpelweg te duur is. Een slechte prijs werkt bovendien grotere problemen als kinderarbeid, houtkap en overmatig gebruik van pesticiden in de hand.

Deze video wordt niet getoond omdat er (nog) niet akkoord is gegaan met het plaatsen van cookies.
Wijzig keuze

30 miljoen kopjes koffie

Daarom startte Fairfood in mei 2018 het initiatief WAKEcUPCALL. Samen met de Nederlandse koffiedrinker schudden we de koffiewereld wakker. Al die Nederlandse koffiedrinkers samen drinken dagelijks zo’n 30 miljoen koppen koffie per dag. Vonden wij mooi: uit onderzoek dat we samen met Motivaction uitvoerden, bleek dat bijna de helft (44%) van de Nederlandse consumenten bereid is om meer te betalen voor koffie waarvoor de boer een eerlijke prijs heeft gehad. Aan de koffiemerken de taak om die eerlijke prijs te garanderen. Doen ze dat niet, dan zegt zo’n 41% van de koffiedrinkers over te willen stappen naar een eerlijker merk. Prima boodschap aan de grote koffiemerken, toch?

Zo kan het ook

In de wondere wereld van de koffie gebeurt ook veel moois. Nederland telt flink wat kleinere specialty koffiemerken die er allemaal hun eigen idealistisch filosofie op nahouden. Eerlijke handel met de koffieboer staat daar vaak hoog op de agenda. Met die koffiemerken hebben we de handen ineengeslagen. Noem ze onze ambassadeurs. Of ‘het goede voorbeeld’, zo kan je ze ook noemen. Onder het genot van de lekkerste, mooist gebrande en perfect gezette koffies hebben we de problematiek en mogelijke oplossingen met deze merken besproken. Samen laten we de grote merken zien: zo kan het ook.

100% traceerbaar

De WAKEcUPCALL zou geen Fairfood-campagne zijn zonder een stukje innovatie en oplossingsgerichtheid. Wij houden van oplossingen. En zoals onze directeur Sander graag zegt: “Transparantie is het nieuwe groen.” Wij willen van de merken, de supermarkten, niet alleen horen dat ze het goed doen, maar we willen het zíen. Story proofing in plaats van storytelling. Voor dat stukje proofing kijken wij naar blockchain.

Daarom hebben we samen met onder meer partner ID Coffees en Bext360 100 kilo Colombiaanse koffie op de blockchain gezet. Daardoor kan je als consument precies zien waar jouw koffie vandaan komt en wie er wat aan verdiend heeft. De transparantie die blockchains kunnen bieden, geeft de verschillende spelers in de productieketens de kans om die ketens opnieuw te bekijken en nieuwe inzichten op te doen. Dat is volgens ons het begin van een transformatie die nodig is voor een eerlijke verdeling van het geld in die ketensWij hopen dat dit project als een inspiratiebron is voor de koffie-industrie en dat transparante koffie straks in alle supermarkten te koop is.