Trabocca: onderweg naar armoede-vrije koffie

Op de weg naar eerlijke armoede-vrije koffie ontdekte Trabocca het belang van transparantie en traceerbaarheid. Ze schakelden Trace in om dit te bereiken en antwoord te geven op de vraag of hun boeren een eerlijke prijs en dus een leefbaar inkomen verdienen. Die vraag heeft ertoe geleid dat de koffie uit de Guji-regio in Ethiopië nu 100 procent traceerbaar is.

Wat hebben we gedaan?

Ken je boer

Het gebruik van Trace sluit nauw aan bij de mensgerichte benadering van Trabocca. Dankzij Trace kunnen Trabocca en haar klanten naast het Fairtrade certificaat ook zien wie daadwerkelijk de koffie heeft verbouwd, hoeveel diegene daar voor kreeg en of dit genoeg is om van rond te komen in dat gebied. In totaal deden 278 boeren mee aan dit project.

Eerlijke prijs

Trabocca is van mening dat een leefbaar inkomen een mensenrecht is. Met Trace wil de importeur nieuwe data boven tafel halen om erachter te komen of hun boeren inderdaad voldoende verdienen. “In de specialty coffee-sector denken we graag dat ‘onze’ koffieboeren meer verdienen, omdat we meer betalen voor een betere kwaliteit koffie. Maar hoe weten we eigenlijk zeker dat dat zo is? En hoeveel meer is precies genoeg?”, aldus Sander Reuderink, commercieel directeur van Trabocca.

Door alle transacties binnen de keten van de Ethiopische koffie te traceren, kon Trabocca concluderen: de boeren verdienen 63 procent meer dan boeren elders doen. Of dat genoeg is om tot een leefbaar inkomen te komen? Daar wordt op dit moment nog onderzoek naar gedaan.

Claimverificatie

Trabocca doet als merk bepaalde beloften. Hun koffie is bijvoorbeeld organisch en ze betalen meer dan reguliere koffiemerken. De importeur gebruikt Trace om bewijs voor deze claims te leveren en dat ook voor iedereen inzichtelijk te maken. Reuderink: “We willen onweerlegbaar bewijs kunnen leveren voor het feit dat we onze boeren betalen wat we zeggen. We gebruiken blockchain om de hele reis tussen boer en consument transparant te maken.”

Toegevoegde waarde

Trabocca onderzoekt binnen dit project ook of transparante productinformatie leidt tot toegevoegde waarde, die terug kan worden geleid naar de koffieboeren. Want is het transparante verhaal geld waard voor bijvoorbeeld de marketingafdeling? Voor de branders? De consument? Als dat zo is, ligt daar een mooie kans om het inkomen van de boer te verhogen.

Testimonial

Sander reuderink
Sander Reuderink commercial director at Trabocca.

Met Trace hebben we de leveringen en betalingen van boeren getraceerd. Met dit platform kunnen we inzichten die we daardoor opdeden, delen met consumenten.

Koffiemomentje inplannen?

rafael@fairfood.nl

+31 6 16557605