Persbericht: Fairfood en Moyee pakken koffie-industrie aan met blockchain

Fairfood, Moyee en FairChain Foundation maken koffieketens eerlijk en transparant met behulp van blockchain.

16 november 2017 – Fairfood, FairChain Foundation en Moyee slaan de handen ineen in een nieuw pilotproject rondom koffie. Samen zetten de partijen koffie uit Ethiopië op de blockchain, en maken ze de reis tot aan de Nederlandse consument voor het eerst volledig inzichtelijk. Het project moet licht schijnen op de verdeling van inkomsten binnen de koffie-industrie, die boeren vaak enorm benadeelt. “Blockchain kan straks aan iedereen laten zien hoe de grote koffiebranders en inkopers exorbitant veel geld verdienen aan die bonen, terwijl boeren achterblijven”, aldus Guido van Staveren van Dijk, oprichter van Moyee Coffee.

Blockchain maakt productketens inzichtelijk

Blockchain-technologie maakt veilige, rechtstreekse transacties tussen twee partijen mogelijk. Het systeem is decentraal, robuust en volledig fraudebestendig. De technologie kan worden gebruikt als een soort digitaal productpaspoort dat inzichtelijk maakt waar het product vandaankomt en wat ervoor betaald is. “Helaas ontbreekt het in complexe voedselketens vaak aan transparantie, waardoor misbruik, fraude en verwaarlozing ruim baan hebben”, aldus blockchain-specialist Marten Van Gils van Fairfood. “Blockchains kunnen transparantie vergroten en vertrouwen bieden waar dat nu ontbreekt.”

“Blockchains hebben de potentie om duurzaamheid in voedselproductketens te doen toenemen, met name als kleinschalige boeren en consumenten hierin worden meegenomen”, gaat Van Gils verder. “Door de rijke tussenhandel en alle betalingen transparant te maken, moet uiteindelijk meer geld naar de arme boeren stromen. Fairfood ziet de potentie, en wil daarom als medeontwikkelaar meewerken aan inclusieve blockchains in de voedselsector.”

De minst oneerlijke koffie

Als onderdeel van het project zet Fairfood in Ethiopië een onderzoek op rondom living wage – een leefbaar inkomen – voor de koffieboeren. Door duidelijk te krijgen hoeveel deze boeren nodig hebben om een menswaardig bestaan te leven, kunnen straks harde eisen worden gesteld aan andere koffielabels. Daartoe wordt binnen dit project een plan van aanpak ontwikkeld waarmee de boeren een leefbaar inkomen gegarandeerd moet kunnen worden.

Druk uitoefenen

De koffiewereld kijkt gespannen naar het initiatief van FairChain Foundation, Fairfood en Moyee. Het project en de daaropvolgende campagne, moeten druk zetten op grote koffielabels als Douwe Egberts en Nespresso. “Door te laten zien hoe het ook kan, willen we de consument bewustmaken van hun keuze.  Samen met hen en andere koplopers in de koffieindustrie gaan we de grote merken aanzetten tot het garanderen van leefbare inkomens”, aldus Sander de Jong, managing director van Fairfood. “Uiteindelijk willen wij dat iedereen in de koffieketen krijgt wat-ie verdient – een eerlijke verdeling van de winst dus.”

Koffie is na ruwe olie een van de meest verhandelde producten – alleen al in Afrika wordt de waarde van de industrie geschat op $100 miljard. Koffie wordt door koffielabels veelal in boonvorm geïmporteerd vanuit de koffieproducerende landen, waarna de koffie hier in het Westen pas echt haar waarde krijgt door droog- en brandprocessen.


Voor de redactie:

Fairfood
Fairfood is een innovatieve non-profit campagneorganisatie die zich hardmaakt voor eerlijke en transparante voedselketens. De organisatie had eerder een Nederlandse primeur toen zij als eerst een voedselketen op de blockchain vastlegde. Door 1.000 kokosnoten op de blockchain te zetten, vroeg de organisatie aandacht voor het enorme gebrek aan transparantie in kokosketens, en de oneerlijke inkomens van kokosboeren.

Moyee
Het Amsterdamse Moyee Coffee legde zich er eerder al op toe om eerlijke productketens op te zetten. De koffieboeren in hun ketens krijgen momenteel 20% bovenop de normale marktprijs betaald. Moyee wil daarnaast meer van de winst op koffie in Ethiopië terecht laten komen door in het land zelf al waarde aan de koffieboon toe te voegen. Algemeen geldt dat slechts zo’n 15% van de totale waarde van koffie achterblijft in het productieland. “Moyee roostert en verpakt de koffie in het land van herkomst, zodat de waarde daar al aan de koffie wordt toegevoegd”, aldus Van Staveren van Dijk. “We zijn er nog lang niet, maar verkopen op het moment wel de minst oneerlijke koffie.”

FairChain Foundation
De FairChain Foundation manifesteert zich sinds 2012 als uitgesproken supporter van organisaties die zowel sociale impact maken als ondernemend competitief zijn. De Foundation steunt haar partners in het creëren van living incomes, werkgelegenheid en het doen van investeringen in ontwikkelingslanden, waar waardevolle producten als koffie, cacao, hazelnoten en thee verbouwd worden. Door in de productielanden al meer waarde aan de producten toe te voegen en eerlijke prijzen te betalen aan de producenten aldaar, kunnen sociale ondernemingen belangrijke verschuivingen veroorzaken in de productketens.
Behalve Moyee Coffee, steunt de Foundation ondernemingen als Sauce with a Cause, Frank about Tea en Soul Rebels.

Bekijk onze eerdere activiteiten en campagnes.