Fairfood bouwt superfoute supermarkt op de Parade 13/07/2018

Parade-bezoekers lezen dit jaar op de toiletten de waarheid over de mensen achter hun eten.

Amsterdam, 6 juli 2018 – Consumenten-emancipatie: weten waar je eten vandaan komt en wie er verdient aan de euro’s die jij in de supermarkt uitgeeft. Fairfood en rondreizend theaterfestival de Parade vertellen bezoekers de waarheid over de mensen achter hun eten.

In het kader van consumenten-emancipatie richt de organisatie Fairfood de toiletten op het festivaltheater in als superfoute supermarkt. Bezoekers zien een supermarkt die op grote reclameborden stunt met prijzen. Vervolgens lezen ze in de toilethokjes de waarheid over de mensen achter hun eten. Kinderarbeid in chocolade, koffieboeren die minder dan 1,60 euro per dag verdienen en Thaise garnalenpellers die 12 uur per dag en 6 dagen per week werken voor een hongerloontje. Het zijn een aantal van de bittere food facts die in de hokjes te lezen zijn.

Fairfood is van mening dat je het als consument verdient om te weten hoe het zit met de mensen achter je eten. Op die manier wil de organisatie bij de bezoekers kritische vragen oproepen om uiteindelijk samen met hen de voedingsmiddelensector te bewegen tot verbetering. Alleen dan worden bedrijven aangespoord om mensenrechtenissues als kinderarbeid, uitbuiting en moderne slavernij aan te pakken en kunnen we straks onze boodschappen doen in een supergoede supermarkt. Supermarkten, merken en voedselverwerkers horen een leefbaar loon en een leefbaar inkomen te garanderen aan alle mensen in de voedselketen – ook aan het begin van die keten.

Koffieboeren in Colombia

Met vrijwillige donaties van de bezoekers van de Parade wordt een groep van 50 kleinschalige Colombiaanse koffieboeren een jaar lang getraind en van advies voorzien om hun koffieoogst nog beter, lekkerder én traceerbaar te maken, met oog voor duurzaamheid en de positie van vrouwen. Daarmee kunnen ze een betere prijs krijgen voor hun koffie en hun familie van voldoende inkomen voorzien. Daarnaast bouwen ze aan een duurzame toekomst voor koffie.

Fairfood en The Coffee Quest werken voor het project samen met een boerencoöperatie in Huila, waar de koffie tot voor kort wegens het gewapend conflict slechts tegen bodemprijzen verkocht kon worden. Door dit project krijgen ze een jaar lang op maat gemaakt agronomisch advies en training om hun koffie, de trots van hun familie, klaar te maken voor de koffiemarkt van de toekomst. Mede dankzij de Parade wordt 2019 met het oog op de koffieoogst een topjaar.

Via Givethechange.nl kunnen vanaf half juli ook mensen van buiten de Parade doneren. Twee halen één betalen: Triodos Foundation verdubbelt de donaties die via dat platform binnenkomen.

WAKEcUPCALL

Fairfood lanceerde in mei de WAKEcUPCALL. Met deze bewustzijnscampagne wil de organisatie koffiedrinkend Nederland achter zich krijgen om samen de misstanden in de koffie-industrie aan te pakken. Op social media kunnen mensen de hashtag #wakecupcall delen om blijk te geven van hun steun. Fairfood stapt met deze steun naar grote koffiemerken om te laten zien dat de vraag naar eerlijke koffie groot is.

Voor de redactie

Voor meer informatie en/of beeldmateriaal, neem contact op met:
Channa Brunt
Manager communicatie
[email protected]
0629305663

Over Fairfood
Fairfood is een non-profit impactorganisatie die zich inzet voor eerlijke voedselketens. De ultieme missie: alleen nog eerlijk eten op ons bord. We willen dat iedereen in de productieketens een leefbaar inkomen verdient. Daarom voeren we bewustzijnscampagnes waarmee we de consument bekendmaken met de problemen én oplossingen. Ook maken we met gebruik van blockchaintechnologie productieketens transparant van boer tot consument. Achter de schermen bouwen we ondertussen aan partnerschappen en projecten, al dan niet samen met de industrie.

Over de Parade
Voor de 28e keer trekt theaterfestival de Parade deze zomer langs de vier grootste steden in Nederland; Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam. De tournee start vrijdag 29 juni in het Museumpark in Rotterdam. Er spelen zo’n 80 theater-, dans- , mime- en muziekvoorstellingen voor jong en oud. Dit jaar staan onder andere Sander van de Pavert met LuckyTV, Alex Klaasen en Henry van Loon, Porgy Franssen en Toneelgroep Oostpool op de planken.

Data Parade 2018
Rotterdam Centraal: 29 juni t/m 8 juli. Openingsmoment: 29 juni
Den Haag Centraal: 13 juli t/m 22 juli. Openingsmoment: 13 juli
Utrecht Centraal: 27 juli t/m 12 augustus. Openingsmoment: 27 juli
Amsterdam Centraal: 17 augustus t/m 2 september