Met de blockchaintechnologie maken Verstegen Spices & Sauces en Fairfood de productieketen van nootmuskaat transparant. De transparantie moet leiden tot een sterkere ondernemerspositie voor de boer.
Amsterdam, 12 oktober 2018 – Verstegen Spices & Sauces en Fairfood gebruiken de blockchaintechnologie om de productieketen van nootmuskaat transparant te maken. Uiteindelijk moet de transparante keten boer en consument een grotere betrokkenheid geven. De boer verstevigt zijn of haar positie door nieuwe kennis over de keten op te doen, terwijl de consument zicht krijgt op prijsafspraken en kwaliteitsclaims. Aanvullend wordt onderzoek gedaan naar de hoogte van een leefbaar inkomen op de Indonesische Sangihe-eilanden, waar de nootmuskaat vandaan komt. Het project wordt zaterdag tijdens het evenement World Food Day gelanceerd.
Duurzame relaties
Door elke stap tussen boom en bord met blockchaintechnologie vast te leggen, werkt Verstegen samen met de ngo Fairfood aan een transparante en inclusieve nootmuskaatketen. Ook betrokken boeren en consumenten nemen deel aan en hebben zicht op die keten. Met een QR-code leert de consument over de herkomst van de nootmuskaat, terwijl de boer toegang krijgt tot voor hem of haar relevante informatie.
“Verstegen wil investeren in een duurzaam en toekomstbestendig voedselsysteem, met transparante en korte ketens”, aldus Michel Driessen, CEO van Verstegen. “Door boeren actief te betrekken in de productieketen stimuleren we het ondernemerschap van die boeren. Op die manier willen we het ook voor toekomstige generaties aantrekkelijk maken om boer te worden. Verstegen is een familiebedrijf en wil langetermijn-relaties aangaan met ketenpartners. Blockchain is een middel om samenwerking te verstevigen en verbeteren.”
De juiste prijs
“Met de juiste middelen kan de boer toegang krijgen tot voor hem relevante informatie als de verdere kwaliteitscontroles en prijsopbouw, waardoor hij zijn ondernemerschap kan uitbouwen”, aldus Sander de Jong, managing director van Fairfood. “Dankzij blockchaintechnologie kan er tweerichtingsverkeer ontstaan. Het product maakt een reis van boer naar consument, maar uiteindelijk willen we dat de informatie twee kanten op gaat, zodat de boer kan leren van wat er elders in de keten gebeurt.”
De positie van de boer wordt tegelijkertijd verstevigd doordat hij anoniem kan bevestigen of prijsafspraken worden nagekomen. “Andere spelers in de keten, waaronder de consument, zien het meteen als daar iets niet goed gaat”, aldus De Jong.