Zonder dat je het weet,
koop je zomaar kilo’s kokos…

Van alle producten in de supermarkt bevat zo’n 1 op de 20 kokos. Kokosnoten, kokosmelk en kokoswater zijn de voor de hand liggende producten van kokos, maar de meeste kokos vind je terug als het ingrediënt kokosolie. Dat wordt verwerkt in onder meer snoep, koekjes en ijs, en in sauzen, koffiecreamer, chocoladeproducten en babyvoeding.

Volg de Kokoscampagne

Eerdere Fairfood campagnes:


Plukken voor een hongerloon

De Marokkaanse tomatensector betaalt hongerlonen – werknemers in de sector verdienen rond de €5,60 per dag. Om van een leefbaar loon te kunnen spreken, moeten ze drie keer zoveel krijgen.

Meer over de Tomatencampagne

Doodziek van suiker

Chronische nierziekte heeft het afgelopen decennium aan zo’n 20.000 rietsuikerwerkers het leven gekost. De agressieve ziekte wordt onder meer veroorzaakt door hittestress, uitdroging en blootstelling aan landbouwchemicaliën.

Meer over de Rietsuikercampagne

Hongerlijden in een bloeiende industrie

Hoewel de ananas-industrie op de Filipijnen veel geld naar het land haalt, worden veel werknemers in de industrie uitgebuit. Ze hebben weinig tot geen werkzekerheid en ontvangen een hongerloon.

Meer over de Ananascampagne

De Aziatische garnalenindustrie veegt de vloer aan met mensenrechten

Garnalenpellen is een klus die in Azië voornamelijk door vrouwen wordt gedaan. Veelal arme migranten die uit arme gebieden naar de stad zijn getrokken in hun zoektocht naar werk. Voor dat werk krijgen ze veel te weinig betaald, en veel van het geld dat ze verdienen kunnen ze direct weer inleveren – ze krijgen boete na boete opgelegd voor onder meer het overschrijden van wc-restricties.

Meer over de Garnalencampagne

Extreem lage prijzen voor een duur product

Vanille is een van de duurste kruiden ter wereld. Toch lijden veel van de mensen die het verbouwen zelf honger.

Meer over de Vanillecampagne